اظهارات شاکی اصغر فرهادی مبنی بر سرقت هنری فیلم قهرمان | آزاده مسیحزاده: شکایت اصغر فرهادی علیه من پذیرفته نشد
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۰۲۶۷
به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایرنا، آزاده مسیحزاده و در توضیح وضعیت شکایت خود از اصغر فرهادی، اظهار داشت: دادسرا پس از رسیدگی مفصل و بررسی مستندات متعدد من در شکایت سرقت هنری علیه اصغر فرهادی و تایید آنها، اقدام به صدور قرار جلب به دادرسی علیه آقای فرهادی در این پرونده کرد.
وی ادامه داد: ضمنا گفته شد که هر دو شکایت آقای فرهادی علیه من مبنی بر نشر اکاذیب و افترا به دلایل متعدد دیگری پذیرفته نشد و به نفع من قرار منع تعقیب صادر شد اما پس از اطلاع رسانی دیروز من در رسانهها، چیزی که توجهم را جلب کرد این بود که برای بیشتر ما معنی "دقیق قرار جلب به دادرسی" در مرحله دادسرا مشخص نیست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مسیحزاده تصریح کرد: قرار جلب به دادرسی در واقع همان قرار مجرمیت سابق است که فقط اسم آن تغییر کرده اما معنایش در واقع قرار مجرمیت است. وقتی دادسرا تمامی مستندات و دلایل شاکی را مبنی بر وقوع جرم (اینجا سرقت هنری) و ارتکاب آن توسط مشتکی عنه (این جا آقای فرهادی)، کافی بداند اقدام به صدور قرار مجرمیت میکند. باید بدانیم این قرار قابل اعتراض نیست و نهایی است و پس از صدور با تشریفات خاصی به طرفین ابلاغ و بعد از آن به دادگاه ارجاع میشود.
وی در ادامه تاکید کرد: حتما از حقوقی که صدور قرارهای دادسرا برای او به وجود میآورد نهایت استفاده را در فرصتهای قانونی خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، در آستانه اکران فیلم سینمایی قهرمان در سال ۱۴۰۰ زمزمه سرقت بودن این اثر در محافل هنری به گوش رسید. داستان این گونه بود که یکی از شاگران کارگاه اصغر فرهادی در موسسه کارنامه مدعی شده بود که این کارگردان ایده فیلم مستند او را سرقت کرده و فیلم سینمایی قهرمان چیزی جز کپی اثر مستند دو سر برد، دو سر باخت ساختۀ آزاده مسیح زاده نیست.
همزمان با اکران این فیلم در تهران این شاگرد سابق فرهادی مدعیشد که استادش با اثرپذیری جدی از فیلم مستند او قهرمان را ساخته است و در این مسیر نه تنها حق و حقوق مادی و معنوی او هیچ گاه تامین نشده بلکه شاهد برخوردهایی از گونهای دیگر بوده است.
در ادامه اصغر فرهادی زمانی که مسیحزاده بهطور علنی مدعی شد که طرح داستانی فیلم قهرمان مستقیماً از مستند دو سر برد، دو سر باخت (۲۰۱۸) او گرفته شده، از مسیحزاده شکایت کرده بود. مسیحزاده هم در واکنش به این اقدام علیه فرهادی دادخواست دعوی سرقت ادبی داد.
دادگاه ایران اکنون شکایت فرهادی برای افترا را رد کرده و گفته است که «شواهد کافی» برای اثبات ادعاهای کارگردان مبنی بر اینکه مسیحزاده عمداً با ادعاهای سرقت ادبی خود سعی در صدمه زدن به شهرت این کارگردان را داشته، وجود ندارد. فرهادی همچنان میتواند به این حکم اعتراض کند. اگر مسیحزاده مجرم شناخته میشد، احتمالاً با مجازات تا دو سال زندان و همچنین ۷۴ ضربهی شلاق مواجه میشد.
مسیحزاده پیشتر در این باره توضیح داده بود که پس از چند ماه رسیدگی دقیق به شکایتشان از آقای اصغر فرهادی مبنی بر سرقت هنری (تجاوزبه حقوق مادی و معنوی) در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران بازپرس محترم پرونده مستندات و دلایل ارایه شده مبنی بر وقوع جرم و ارتکاب آن توسط آقای فرهادی را کافی تشخیص داده و اقدام به صدور قرار نهایی جلب به دادرسی علیه آقای فرهادی نموده اند.
او گفته بود: ده ها ساعت فیلم، صدای ضبط شده، شهات شهود و مطلعین، ده ها صفحه استدلال مبنی بر تناقضات اظهارات آقای فرهادی، وکیل و شهود ایشان با هم و با فیلمها و صداها و نیز تغییر اظهارات هر کدام از افراد نامبرده با اظهارات قبلی شان در جریان دادرسی، و در نهایت بازبینی هر دو فیلم توسط بازپرس محترم و علم و تشخیص ایشان از جمله مستندات و دلایلی بوده اند که مبنای صدور قرار دادسرا بوده است. متن قرار صادره که در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۳ توسط بازپرس محترم تنظیم گردیده و پس از تایید سرپرست دادسرا به طرفین در تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۱۴ ابلاغ گردیده، هیجده صفحه بوده است.
مسیح زاده در خصوص نتیجه دو مورد شکایتی که آقای فرهادی علیه او طرح کرده بود اعلام کرد: آقای فرهادی یک بار علیه من در تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۱۵ شکایت افترا و نشر اکاذیب طرح کردند و یک بار هم به دلیل اظهار من مبنی بر این که دستخطی که از من گرفته اند تحت فشار روانی و بدون رضایتم بوده، در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ علیه من شکایت افترا و نشر اکاذیب طرح کردند. دادسرا در ضمن همین قرار مذکور، مستندات و دلایل آقای فرهادی را مبنی بر ارتکاب نشر اکاذیب و افترا توسط من در هر دو پرونده ناکافی تشخیص داده است و به نفع من قرار منع تعقیب صادر نموده است تا امروز رسیدگی به این پرونده منجر به شکلگیری گفتگویی در جامعه شده است و نتیجه این گفتگو آشنایی بسیاری از هنرمندان و مولفان در داخل و خارج کشور با حقوق اولیه شان بوده و از این بابت بسیار خوشحالم.
کد خبر 667948 برچسبها اصغر فرهادی سینمای ایرانمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: اصغر فرهادی سینمای ایران مستندات و دلایل جلب به دادرسی اصغر فرهادی آقای فرهادی نشر اکاذیب صدور قرار سرقت هنری مسیح زاده علیه من
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۰۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فراخوان نخستین سوگواره بینالمللی سفینهالنجاه منتشر شد
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین سوگواره بینالمللی سفینه النجاه با هدف تبیین و آشکار سازینیروهای نجات بخش در کربلا و به کارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین ابن علی علیه السلام و همچنین اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا و ایجاد فضایی برای اشتراک گذاری دیدگاهها، جذب متخصصان برجسته حوزههای مختلف و تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینههای نو و نیز افزایش آگاهی مردم در زمینه آرمانهای مهدویت و جریان سازی در جامعه منتشر شد.
این سوگواره در بخشهای علمی، ادبی و هنری با موضوعیت پیراهن معظم حضرت سیدالشهدا علیه السلام در ۱۲ محور برگزار میشود و آثار مربوطه در زبانهای فارسی، عربی، انگلیسی و اردو خلق خواهند شد. بر اساس این فراخوان، هنرمندان تا تاریخ اول محرم الحرام ۱۴۴۶ فرصت دارند نسبت به ثبت نام و ارسال آثار خود در پایگاه سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانی www.al-nejat.com اقدام کنند.
همچنین هنرمندان محترم میتوانند در مسیر خلق اثر، برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با اسناد تاریخی و معرفتی مربوط به پیراهن معظم سیدالشهدا علیه السلام" به نشانی www.atigh.org مراجعه کنند.
اهداف برگزاری سوگواره:
تبیین و آشکار سازی نیروهای نجات بخش در کربلا به عنوان ظرفیتهای اثر گذار برای تهییج فطرتها در جهت رسیدن به آرمانهای حسینی استفاده مطلوب از ذوق و استعدادهای هنری و به کارگیری هنر به مثابه ابزار در جهت ابلاغ پیام نجات خلق با کشتی نجات حسین بن علی علیه السلام اثبات نیاز کنونی شیعه و آحاد جامعه بشری در برافراشتن نمادی برای معرفی کربلا، جغرافیای نجات بخش ایجاد فضایی برای ارتباط و اشتراک گذاری تجربه و دیدگاهها و جذب متخصصان برجسته حوزههای مختلف تشویق پژوهشگران به تحقیق در زمینههای نو و افزایش آگاهی و دانش مردم در زمینه آرمانهای مهدویت جریان سازی در جامعه و در میان گروههای مختلف از طریق آگاهی بخشی به ایشان در موضوعات مطرح شده است.
دامنه برگزاری: بین المللی، زبان ها: فارسی، عربی، اردو، انگلیسی، آذری و محورها و موضوعات سوگواره امسال: پیراهن معظم حضرت سیّدالشهدا علیه السلام است.
بخشهای مختلف سوگواره: بخش علمی، بخش هنری، بخش ادبی و بخش علمی: مقاله علمی، پایان نامه، رساله و...بخش هنری: هنرهای دیجیتال (طراحی گرافیکی، پوستر، تصویرسازی و نقاشی دیجیتال، موشن گرافیک و تولید هنری با استفاده از فناوریهای مدرن)، هنرهای مرتبط بارسانه (فیلم کوتاه ۳دقیقه ای، فیلمنامه نویسی، مستند، نماهنگ، پادکست، تولید موسیقیبرای تولیدات رسانهای)، فتوگرافی (عکاسی، تصویربرداری در ابعاد مختلف از عکسهای خبری گرفته تا هنری)، هنرهای تجسمی (نقاشی، مجسمه سازی و...) و بخش ادبی شامل: شعر (قالبهای مثنوی، غزل، قصیده، قطعه، دوبیتی، رباعی، ترجیع بند، مستزاد، مسمّط، ترکیببند، ترجیع بند)، متن، قطعه ادبی و... بخش ایده و طرح: این بخش این فرصت را به علاقه مندان میدهد تا طرحها و ایدههای خود را در زمینهی موضوعات سوگواره ارائه کنند. در واقع هدف از این بخش، ایجاد خلاقیت و نوآوری در زمینههای مذکور است.
جوایز: نفرات برگزیده هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، تندیس نجات، سکه تمام بهار آزادی، نفرات شایسته تقدیر هر بخش: سفر زیارتی کربلای معلی، ربع سکه بهار آزادی
زمان بندی: مهلت ثبت نام و ارسال آثار تا اول محرم الحرام ۱۴۴۶. متقاضیان محترم برای ثبت نام و ارسال آثار به سایت رسمی سوگواره بین المللی سفینه النجاه به نشانی www.al-nejat.com مراجعه کنند.
انتهای پیام/