وقتی فیلم قهرمان قربانی کارگردانی اصغر فرهادی میشود
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۰۲۱۸۴
باشگاه خبرنگاران جوان: "برای سینمای فرانسه افسوس میخورم که هیچ پولی ندارد و برای سینمای امریکا افسوس میخورم که هیچ ایدهای ندارد. " این جمله ژان لوک گدار میتواند بهترین جمله برای توصیف فیلم قهرمان آخرین ساخته اصغر فرهادی باشد.
فیلم قهرمان در راهرو خلوت زندان آغاز میشود و میزانسن اُزُویی این پلان، تماشاچی علاقمند به سینمای فرهادی را به یاد راهروهای دادگاه جدایی نادر از سیمین میاندازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
داربست و چوبهای رنگ سفید شده، روپوشهای سفید مرمتکاران، شال سفید دورگردن کاراکتر یاری رسان و پیراهنهای سفید کاراکترهای این پلان با سناریوی طراحی شده برای نشان دادن معصومیت و پاکی این فضا و کاراکتر اصلی فیلم هماهنگی کامل دارد که تیزهوشی سرشار در کارگردانی و نشانه شناسی امیدوارکننده این اثر را نوید میدهد.
با پایان یافتن این سکانس و با جلوتر رفتن قصه، آهسته آهسته حفرههای فیلم آشکار میشود. ضعف در فیلمنامه به کارگردانی اثر تسری پیدا میکند و به سردرگمی بازیگران در مواجه با نقش خود منجر میشود و عملا فیلم قهرمان را تجربهای ضعیفتر و کسالت آورتر از فیلم فروشنده برای تماشاچی میکند.
اگر جنبش نئورئالیسم سینمای ایتالیا بعد از جنگ جهانی دوم را که تلاش داشت واقعیت را در روایت و فرم به تصویر بکشد تا مشکلات و رنجهای طبقات فرودست جامعه را بیان کند شاخص قرار دهیم؛ ضعف فیلم به سرعت آشکار میشود و گنگ بودن فیلم برای بیان مشکلات این قشر جامعه آشکار میشود.
فیلمنامه فیلم قهرمان به اصول فیلمنامه نویسی و روایت عِلّی و معلولی پلات فیلمنامه پایبند نیست و تعمداً از طرف نویسنده نادیده گرفته میشود. شاید از این جهت فیلم قهرمان بهترین مثال برای ضرورت متفاوت بودن نویسنده و کارگردان در یک اثر باشد.
نویسنده فیلم قهرمان هیچ ایده جدیدی در مقام نویسندگی ندارد و تنها هدف نویسنده ارضاء کارگردان برای فراهم کردن ملاکهای حداقلی برای گفتن همان حرفهای قبلی کارگردان است.
ایده نداشتن فرهادی در مقام نویسنده و سپردن اقتضائات فیلمنامه به فرهادی در مقام کارگردان از آغاز فیلم و اولین مواجه او با فرخنده شکل میگیرد. هیچگاه مشخص نمیشود چگونه رحیم با او آشنا شده و به چه دلیل اینقدر فرخنده با او همراهی میکند.
غیبت کاراکتر همسر سابق رحیم در کل فیلم، این توقع را در بیننده ایجاد میکند که روایت همسر رحیم از ماجرا را بشنود و به سوالاتی که در ذهن تماشاچی ایجاد شده است از زبان همسر رحیم پاسخ داده شود. همسر سابق رحیم کجاست؟ علت جدایی رحیم از همسر سابقش چه بوده است؟ رابطه همسر سابق رحیم با برادرش که طلبکار رحیم است چگونه است؟ چرا سیاوش فرزند رحیم، پیش مادر خود زندگی نمیکند؟
از طرف دیگر فرهادی در مقام کارگردان افکار و احیانامحذوریتهایی در ذهن دارد و همین افکار و محذوریتها زمینه تحکم به فرهادی در مقام نویسنده را فراهم میآورد. از این رو فرهادی در مقام کارگردان و گاهی حتی در مقام تهیه کننده ورود پیدا میکند و به فرهادی در مقام نویسنده دستور میدهد.
در سکانسی از فیلم، فرهادی در مقام تهیه کننده احساس میکند بیشتر از حدی که واقعیت دارد فضای داخل زندان را مثبت ترسیم کرده است. در این هنگام فرهادی تهیه کننده به فرهادی نویسنده دستور میدهد، سکانسی را تعبیه کند که این نقیصه برطرف شود. فرهادی در مقام نویسنده هم مجبور میشود برخلاف روند فیلمنامه، کاراکتری را خلق کند که هیچ ارتباطی با روند فیلم ندارد و تنها با حضور در دو پلان این هدف تهیه کننده فیلم را برآورده سازد.
اگر فیلم جدایی نادر از سیمین، چهارشنبه سوری و درباره الی اوج همکاری موفق فرهادی در مقام نویسنده و کارگردان باشد، فروشنده و قهرمان مثالهای شکست خورده برای همکاری فرهادی در مقام نویسنده و کارگردان و حتی تهیه کننده است و بهترین مثال برای ضرورت متفاوت بون دو جایگاه نویسنده و کارگردان در یک اثر سینمایی است.
از نیمه دوم فیلم به شکل عامدانهای فرهادی در مقام کارگردان، فرهادی در مقام نویسنده را کنار میگذارد و فرهادی در نقش کارگردان و تهیه کننده سررشته کار را بر عهده میگیرد.
درست از جایی که گره و تعلیق فیلم میتواند با یک سرچ ساده مثلا توسط نیروی انتظامی باز شود و تعلیق اصلی فیلم به پایان برسد و مشخص شود چه کسی سکهها را تحویل گرفته است و همه سوء تفاهمات ناخواسته بر طرف شود؛ کارگردان باز هم به همان دلیلی که ذکر شد برای ادامه تعلیقی که از نظر فیلمنامه هیچ دلیلی برای ادامه آن وجود ندارد تا پایان فیلم آن را ادامه میدهد. همین مسئله به شدت به بازی سارینا فرهادی در نقش نازنین و محسن تنابنده در نقش بهرام لطمه وارد میکند و این دو بازیگر در ادراک ماهیت نقش شان دچار سردرگمی میشوند نمیدانند نقش شان مثبت است یا منفی.
دخالت کارگردان آنقدر در فیلم گسترش مییابد که حتی به جای آهنگ ساز هم نقش آفرینی میکند. کارگردان راساً تصمیم میگیرد، موسیقی متنی را با تمهید کارگردانی خلق نماید. در سکانسی از فیلم وقتی رحیم در اوج استیصال از کنار مغازه فروش آلات موسیقی سنتی رد میشود، مغازه دار به صورت کاملا تصنعی در حال نواختن سنتور است. کارگردان هم البته بلافاصله متوجه میشود این طراحی کارگردانی بسیار تصنعی است، مضاعف بر اینکه فضای یاس و ناامیدی کاراکتر با موسیقی که از سنتور به گوش میرسد تناسبی ندارد. به همین جهت بلافصله تصمیم میگیرد صدای سنتور را فید کند.
در پایان بندی فیلم هم فرهادی در مقام کارگردان عامدانه مصمم است نقش فرهادی در مقام نویسنده را سرکوب کند و پایان فیلمش را آن طور که مطلوب فرهادی در مقام کارگردان است رقم بزند. فرهادی در پایان فیلم موقعیتی را طراحی میکند و در آن رحیم با جعبه شیرینی زندانیای که تازه آزاد شده است به درون زندان بر میگردد و این موقعیت متناقض نه تنها موجد معنی نشانه شناسی برای فیلم نیست، بلکه پارودی آثار قبلی کارگردان محسوب میشود و حتی از این جهت از فیلم فروشنده عقب میافتد. فرهادی از این جهت به جایی میرسد که به قول گدار میتوان گفت: کارگردان به جایی میرسد که پول برای ساختن فیلم دارد، ولی ایدهای برای ساختن فیلم ندارد.
منبع: الف
کلیدواژه: نویسنده و کارگردان فیلم قهرمان تهیه کننده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۰۲۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«له له» جایزه جشنواره هیوستون را گرفت
به گزارش خبرنگار مهر، فیلم کوتاه «له له» به نویسندگی و کارگردانی فرید حاجی توانست از پنجاه و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم هیوستون آمریکا، جایزه نقرهای رمی را در بخش «کمدی سیاه» از آن خود کند.
جشنواره جهانی فیلم هوستون که در سال ۱۹۶۱ آغاز شد، قدیمیترین جشنواره فیلم مستقل در جهان است. با وجود جشنوارههای فیلم در سراسر جهان، این رویداد سابقهای طولانی در حمایت از فیلم مستقل دارد. جشنواره فیلم هیوستون ماه آوریل مصادف با اردیبهشت ماه برگزار میشود.
فیلم کوتاه «له له» پنجمین فیلم کوتاه فرید حاجی است که هم اکنون فیلم کوتاه «گوشت تلخ» او در سینماهای «هنروتجربه» و در بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» در حال اکران است.
سونیا سنجری، آرمین خوش نیک، کاوش رمادان و مرتضی دربهشتی در این فیلم کوتاه ایفای نقش دارند. همچنین، سایر بازیگران این فیلم محمود خداوردی، محسن شبان، بهناز دانش، مهدی ملک نیا، مهدی یاراحمدی، سایه خدابخش، علی حاج عبدالرحیم، حمید ایشان، مهران غفرامی، محسن چهریه، پویا یوسفی، علی براتی، پریسا توسلی، صادق احمدی کیا، احمد تیموری، رضا محسنی و مصطفی صالحی ریحانی هستند.
«له له» پیش از این نامزد بهترین فیلم کوتاه از سیزدهمین دوره جوایز آکادمی خانه سینما (ایسفا) شده بود.
در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «آرمین تصمیم دارد تا آخرین آرزوی دوستش کاوش را برآورده کند. آرزوی دیدار با معشوقهای که روسری زرد خال خالی داشت ...»
فهرست عوامل «له له» عبارتند از نویسنده و کارگردان: فرید حاجی، مدیر فیلمبرداری: امیرحسین صمیمی، تدوین: پویان شعله ور و فرید حاجی، دستیار تدوین: مرتضی دربهشتی، طراحی و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، تدوین دیالوگ: مهتاب کلهر، صدابردار: هادی معنوی پور، دستیاران صدابردار: احمد تفرشی و موسی محمدی، طراح صحنه: فرید حاجی، طراح لباس: نسترن برزگر زنوز، اصلاح رنگ و نور: مهران دوستی، عکاس: مسعود توفیقی، طراح پوستر: محمدرضا منجزی پور، طراح چهره پردازی: عاطفه رضایی، دستیار چهره پردازی: مجید آریان پور، برنامه ریز: نسترن برزگر زنوز، منشی صحنه: مهتاب حبیبی، دستیار اول کارگردان: علی کیا داه، دستیاران کارگردان: سعید زینالی و یوسف شاکری، طراحی نور: امین اعلایی و نگار باقری، دستیاران اول: کیان عطا زاد و امین علایی، دستیاران فیلمبردار: محمدرضا منجزی پور، عرفان تیره، فرهاد زارع، حامد فاضلی و امید صیدی، مجری طرح: مهرشاد حقیقی، مدیر تولید: علی جعفریان، تدارکات: محمدرضا مرادی، امور فنی صدا: استودیو بهمن، مشاور کارگردان: مرتضی دربهشتی.
کد خبر 6097283