راه پیدا نکردن به جشنوارهها نشانه ضعیف بودن فیلمها نیست/ «قهرمان» بهترین انتخاب برای معرفی به اسکار
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۸۵۴۳۲
فیلم سینمایی «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی از سوی هیات معرفی نماینده ایران به آکادمی اسکار 2022 معرفی شد و با وجود موفقیتهایی که این فیلم سینمایی در جشنوارههای مختلف دنیا از جمله جشنواره فیلم کن داشته باز هم حواشی بسیاری درباره این انتخاب در سینمای ایران به وجود آمد.
به گزارش برنا، این روزها که بیش از یک هفته از اکران فیلم سینمایی «قهرمان» میگذرد درباره این فیلم سینمایی در محافل سینمایی بحثهای بسیاری صورت میگیرد که البته «قهرمان» توانسته اکثر کارشناسان، منتقدان و سینماگران را وادار به تحسین کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فروش بالای این فیلم سینمایی نیز نشان از موفقیت «قهرمان» در جلب نظر مخاطبان دارد که به نوعی رونقی چشمگیر را پس از ماهها رکود به سینماهای کشور آورده است.
پخشکننده معتبر بینالمللی، بار دراماتیک بالای فیلم و به نوعی موفقیت در جلب نظر مخاطبان عام، نام و اعتبار فیلمساز و... از مسائل تأثیرگذار در موفقیت یک فیلم در آکادمی اسکار است که فیلم سینمایی «قهرمان» حائز چنین امتیازاتی است و میتوان به موفقیت این فیلم برای کسب سومین اسکار سینمای ایران امیدوار بود.
در گفتوگو با علیرضا زریندست که در سالهای گذشته سابقه حضور در هیئت معرفی نماینده ایران به اسکار را داشته و محمدعلی نجفی از اعضای هیئت معرفی نماینده ایران به اسکار سال جاری انتخاب «قهرمان» را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه میخوانید:
علیرضا زریندست: قطعاً نام و اعتبار اصغر فرهادی برای موفقیت فیلمش در اسکار تأثیرگذار است/ در تاریخ سینما فیلمهای باکیفیت بسیاری هستند که هیچ جایزهای نگرفتهاند
علیرضا زریندست، مدیر فیلمبرداری سینما، در گفتوگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: در تاریخ سینما همیشه جشنوارههای مختلف به نوعی تحت تأثیر نامها بودهاند و شکی در این نیست که نام و اعتبار افراد در جایزه گرفتن آنها قطعاً تأثیرگذار است.
زریندست خاطرنشان کرد: با وجود اینکه موفقیت در جشنوارهها میتواند مهم باشد باید این نکته را هم در نظر داشته باشیم که فیلمهای بسیاری در تاریخ سینما هستند که آثار درخشان و با کیفیتی هستند اما موفق به کسب هیچ جایزهای نشدهاند. جایزه نگرفتن یا راه پیدا نکردن به جشنوارهها نشانه ضعیف بودن فیلمها نیست و بدون شک آثار درخشان بسیاری در تاریخ سینما ساخته شده که در هیچ جشنوارهای نتوانسته موفق به کسب جایزه شود.
او افزود: قطعاً سینمای ایران به ظهور فیلمسازان بزرگ دیگر نیز نیاز دارد و بدون شک فیلمسازانی که این روزها فیلم میسازند و ما شاید کمتر نام آنها را بشنویم در آینده از فیلمسازان بزرگ نامدار سینمای ایران خواهند بود اما قطعاً امروز نام اصغر فرهادی در قضاوت درباره فیلم «قهرمان» تأثیرگذار است و همین مسئله میتواند یکی از اصلیترین عوامل باشد که فیلم او به آکادمی اسکار معرفی شود.
فیلمبردار فیلم سینمایی «سوپراستار» در پایان اظهاراتش درباره احتمال موفقیت فیلم «قهرمان» در آکادمی اسکار گفت: طی سالهای اخیر مراسم اسکار و به طور کل هالیوود نسبت به سالهای قبل تغییرات و تفاوتهای بسیاری داشته و با توجه به این تغییرات بعید نیست که «قهرمان» اصغر فرهادی بتواند برنده جایزه اسکار شود. برای سینمای ایران قطعاً افتخار بزرگی خواهد بود که فیلمسازی با سه جایزه اسکار داشته باشد.
محمدعلی نجفی: «قهرمان» بهترین فیلم اصغر فرهادی است/ بازی امیر جدیدی تحسینبرانگیز است و کاندیدا شدنش در اسکار بعید نیست
محمدعلی نجفی، کارگردان سینما و تلویزیون و عضو هیات معرفی نماینده ایران به آکادمی اسکار 2022، در گفتوگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: متأسفانه عملکرد هیائت انتخاب نماینده ایران در اسکار را بدون شناخت و اطلاع کافی قضاوت کردند و این در حالی است که ما با دقت همه آثار کاندیدا را مشاهده کردیم و پس از بررسیهای کامل فیلم «قهرمان» انتخاب شد.
نجفی خاطرنشان کرد: فیلمی که به آکادمی اسکار ارسال میشود باید شرایط لازم برای موفقیت در این رویداد را داشته باشد. پخشکننده معتبر بینالمللی یکی از امتیازات ویژه و مهمی است که میتواند در موفقیت فیلم تأثیرگذار باشد و همانطور که میدانیم پخشکننده فیلم «قهرمان» شرکت آمازون است و نکته دیگر موفقیت این فیلم در مجامع بینالمللی است که احتمال موفقیت آن در آکادمی اسکار را بالا برده است.
او افزود: قطعاً فیلم «قهرمان» شایستهترین فیلم برای معرفی به آکادمی اسکار بود که به نظر من حتماً در بین 5 کاندیدای نهایی قرار میگیرد و علاوه بر آن احتمال کاندیدا شدن امیر جدیدی برای اسکار نقش اول بسیار زیاد است چرا که او به بهترین شکل در این فیلم ایفای نقش کرده است.
این کارگردان در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: به نظر من فیلم سینمایی «قهرمان» بهترین اثر در کارنامه اصغر فرهادی است. فیلمهایی چون «درباره الی»، «شهر زیبا» و... آثار درخشانی هستند اما «قهرمان» از همه آثار فرهادی یک قدم جلوتر است و فکر میکنم با اکران این فیلم در ایران قطعاً سینماگران و صاحبنظران بسیاری با من هم عقیده باشند.
نجفی تأکید کرد: قرار بود خانم رخشان بنیاعتماد نیز در هیات انتخاب حضور داشته باشد که متأسفانه ایشان نتوانستند با ما همکاری کنند اما در نهایت فیلم «قهرمان» با اتفاق آرا انتخاب شد و فکر میکنم این اتفاقی بینظیر باشد. من سال گذشته هم در هیات انتخاب نماینده ایران برای اسکار بودم و فیلم «خورشید» با اکثریت آرا انتخاب شد ولی امسال همه اعضای هیات که افرادی کارکشته، باتجربه و صاحبنظر در سینما هستند به فیلم «قهرمان» رأی دادند و حتی یک نفر هم مخالفت نداشت و دلیل این اتفاق نظر هم دقیقاً خود فیلم بود و ما بیتوجه به نام اصغر فرهادی این فیلم را انتخاب کردیم چراکه «قهرمان» واقعاً اثری باکیفیت است.
کارگردان فیلم سینمایی «زمان شوریدگی» در پایان اظهار داشت: از همه منتقدانی که سعی دارند انتخاب هیات معرفی نماینده ایران به اسکار را زیر سوال ببرند درخواست دارم که با اکران فیلم «قهرمان»، این فیلم را در سینماها ببینند و اطمینان دارم همه به کیفیت بالای این اثر تأکید خواهند کرد. از نظر من «قهرمان» بهترین انتخاب بود و در هر شرایطی از این انتخاب دفاع میکنم.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: فیلم سینمایی ایران سینمای ایران هالیوود بازی سینما و تلویزیون ایران جشنواره فیلم کن سینما و تلویزیون سینمای ایران هالیوود معرفی نماینده ایران آکادمی اسکار تاریخ سینما فیلم سینمایی سینمای ایران اصغر فرهادی جشنواره ها زرین دست فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۸۵۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
فیلم «آپاراتچی» مصداقی از پرداختن به سینمای مردمی است که در چهلودومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند؛ از مهمترین ویژگیهای این فیلم روایتی است که فضای خارج از پایتخت ارائه میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، «من فقط یک فیلمسازم و تمام زندگیام سینماست. سینما شغل من نیست، عشق منه.» اینها سخنان جلیل رشیدی است، شخصیت اول فیلم آپاراتچی، که برگرفته از شخصیت جلیل طائفی، یک عاشق سینما در دهه ۶۰ است؛ جلیل اگر چه شغلش نقاشی است، اما عشقش فیلمسازی است و حاضر است سختیهایش را هم به جان بخرد؛ فیلم آپاراتچی روایتگر دلبستگیهای یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما است که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است؛ به طور کلی در این فیلم با یک اثر درباره سینما و برای سینما روبهرو هستیم.
مسئله آپاراتچی مسئله سینما، مسئله بقا یا از میان رفتن سینما است، مسئله فیلم آپاراتچی به ظاهر محدود به یک دوره زمانی خاص و در عمل مربوط به همیشه تاریخ در این مرز پرگهر است و بر این اساس علی طاهرفر کارگردان فیلم آپاراتچی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دو رویکرد اساسی در درونمایه فیلم آپاراتچی وجود دارد، اظهار میکند: رویکرد اول فیلم آپاراتچی هنر مردمی است و رویکرد دوم آن روایت دهه ۶۰، زیست و فرهنگ مردم تبریز در این دهه است که میتوان گفت در دل همین هنر مردمی ادای دین به سینما نیز موضوعی نهفته است.
وی ادامه میدهد: موقعیت فیلم در ادای دین به سینما جزو موقعیتهای نمایشی است که بیشتر کارگردانان دوست دارند در آن یک تجربه داشته باشند چراکه یک عمر پشت دوربین به تجربه نشستند و میخواهند همین تجربیات را جلوی دوربین ببرند.
کارگردان فیلم آپاراتچی با اشاره به اینکه همانند کشورهای دیگر نمایندگان زیادی برای فیلم در سینما ایران داریم و این موضوع یک دغدغه فرهنگی برای سینماگران محسوب میشود، تصریح میکند: گاهی اوقات در دل فیلمها بسیاری از حقایق سینما ظهور و بروز پیدا میکند، به طوری که گاهی لحظات شیرینی را رقم میزند و گاهی نیز حقایق تلخی در آن هست که نکات گفته نشده سینما را بیان میکند؛ در همین راستا این اتفاقات دست به دست هم دادند که من با رغبت به سمت آپاراتچی بیایم.
در «آپاراتچی»، تلاش برای ارائه هنر مردمی بودوی با اشاره به موضوع ادای دین به سینما میافزاید: وقتی که با یک موضوع خاص مواجه هستیم مخاطبان آن خاص خواهند بود و عام نیستند در همین راستا تلاش کردیم هنر مردمی را ارائه دهیم که مخاطب عام داشته باشد.
طاهرفر میگوید: دغدغه ما این بود که فیلمی با شاخصهها و مولفههایی را تولید کنیم که مخاطب عام را جذب کند تا افراد علاوه بر اینکه لحظات شاد، مفرح، شیرین و گاهی کمدی را مشاهده میکنند، هنگام خروج از سینما یک ارزش افزوده فرهنگی نیز به همراه داشته باشند چراکه مخاطب در سبد فرهنگی خود یک فیلمی را انتخاب و هزینه اقتصادی کرده است در همین راستا حق دارد هنگام خروج از سینما حداقل از نظر مضمونی یک تعالی را در خود احساس کند.
وی در خصوص برخوردهای مردمی نسبت به فیلم نیز اظهار میکند: هنگامی که در عرصهی غوغا سالاری فیلمهای کمدی و گیشه پسند قدم میگذارید کار دشوار میشود اما به لطف خدا در هر کدام از مولفههایی که بیان شد بازخوردهایی با تراز بالا و پایین از سوی مخاطبین دریافت کردیم که این بازخوردهای خوب انگیزه مضاعفی را برای ادامه دادن در این مسیر به ما داده است.
کارگردان فیلم آپاراتچی با بیان اینکه امیدوارم روزگاری به این نتیجه نرسیم که باید در بستر طنز چیزی را تعریف کنیم تا مخاطب به سینما بیاید، ادامه میدهد: ما باید در لایههای بیرونی، درونی، فرامتن و زیر متن یک مفهومی را بگنجانیم تا مردم به بهانه کمدی بودن فیلم بیایند و آن مورد را نیز دریافت کنند؛ از این رو امیدوارم روزی فرا برسد که ما در حوزه فیلمهای غیر کمدی به جایگاهی برسیم که فیلم ما جزو انتخاب اول تماشاچیها باشد.
وی تصریح میکند: طی سالهای اخیر اتفاقاتی رخ داده که سلیقه مخاطبین را بر مدار برخی کارهای ناصواب فرهنگی بناگذاری کردیم و این اتفاقی نامبارک و راه انحطاط سینمایی ما است، از این رو باید توجه داشت که معمولاً وقتی چنین اتفاقی میافتد هم سرمایهگذاران و هم تهیه کنندگان و به تبع آن در یک دراز مدت یا میان مدت کارگردانان و نویسندگان نیز به آن سمت خواهند رفت و صرفاً بر مبنای رسالت خود عمل نمیکنند؛ در همین راستا امیدوارم روز فرا برسد که با حمایت سازمان سینمایی و جریان سینمایی کشور شاهده آفرینش آثاری بهتر باشیم.
تنوع ژانرهای جشنواره فجر، از مهمترین نکات آن بودطاهرفر میافزاید: جشنواره فیلم فجر امسال از همان انتخاب فیلمها برای بخش نگاه نو و سیمرغ، طبقه بندی که اتفاق افتاد و جواب نهایی که برگزار کنندگان آن مبنی بر تکمیل جدول فیلمها دادند که در وسط جشنواره نیز خیلی از منتقدین و کارشناسان عنوان کردند که عدالت سینمایی رعایت نشده، با فراز و نشیب زیادی همراه بود؛ در همین راستا باید گفت که حواشی جشنواره زیاد بود اما مهمترین حسن آن وجود تنوع موضوعی قابل قبول سینمای اجتماعی، کمدی، سیاسی، ورزشی و حتی کودک و نوجوان بود.
وی با بیان اینکه ما گاهی اوقات مصلحت را فدای حقیقت میکنیم، میگوید: بسیاری از فیلمسازان دیگری بودند که باید در بخش سودای سیمرغ حضور پیدا میکردند، همه عواملشان به چالش کشیده میشدند و یک رقابت پایا پای میداشتند اما این اتفاق نیفتاد؛ از این رو یقین دارم که سال بعد سازمان سینمایی یک تدبیری برای این موضوع خواهد داشت.
کارگردان فیلم آپاراتچی اظهار میکند: باید اعتراف کنم لطف خدا و شهدا بود که در اولین حضور و اولین فیلمم در بخش مسابقه رفتیم و سیمرغ نیز گرفتیم؛ همچنین خیلی خوشحالم که فیلمی با موضوع دهه ۶۰، جنگ، ترور، شهادت، نماز جمعه و هنر مردمی ساختیم.
وی با بیان اینکه دیوار بزرگ و حائلی که برای تولید فیلم میان شهرستان و پایتخت بود در حال کوتاه شدن است، ادامه میدهد: اتفاق بدی است که فیلمسازان شهرستانی بعد از یک، دو و حتی سه دهه بعد فضا برایشان فراهم شود تا فیلم بسازند، چراکه این باعث میشود خیلی از انرژیها، پتانسیلها و استعدادهایی که در شهرستانها داریم رو به نابودی برود و گاهی نیز فنا میشوند؛ به طوری که شخص یا مسیر خود را عوض میکند و قلم و دوربین را زمین میگذارند یا امیدی به این سینما نخواهد داشت.
طاهرفر تصریح میکند: با رویکردهای امسال جشنواره فیلم فجر به آینده امیدوار شدم و امیدوارم که سازمان سینمایی سوره، فارابی و سازمان سینمایی در ادامه نیز اتفاقات خوبی را رقم بزنند.
تصویر، هنری اثرگذار استعلیرضا استادی بازیگر فیلم آپاراتچی نیز در گفتوگو با ایمنا با بیان اینکه از حضور خود در خانواده فیلم آپاراتچی خرسند هستم، اظهار میکند: هر هنرمندی دغدغه این را دارد که متفاوتتر از قبل باشد، در همین راستا این پروژه برای من یکی از بارزترین موارد بود و زمانی که کار پیشنهاد شد، کلیت فیلم را خواندم و با توجه به اینکه فیلمی روایی و روایتگر بخشی از هنر سینما بود با افتخار نقش پیشنهاد شده را قبول کردم.
وی ادامه میدهد: در بازخوردها بیان شد که آپاراتچی فیلم کمدی شریفی است که میشود آن را با خانواده دید، نمیگویم فیلمهای دیگر خالی از شرافت بوده اما این فیلم با توجه به تحقیق و پژوهشی که آقای طاهرفر انجام دادند در این زمینه به طبع خود را نشان داده است چرا که وقتی یک کار خروجی یک تفکر و پژوهش باشد و درست چیده شود خروجی آن استقبال خوب مردم خواهد بود؛ از این رو فیلم خوب اقبال شده و نشان میدهد که فیلمساز توانسته کار خود را به درستی انجام دهد.
بازیگر فیلم آپاراتچی تصریح میکند: جشنواره چکیده و نتیجه کارهای تولید شده یک الی دو ساله هنرمندان است و در فیلم هنرمندان نیز میتوانیم بازخورد شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… را مشاهده کنیم.
وی افزود: هویت یک ملت در آثار هنریشان دیده میشود به همین خاطر من تمام کارهای تولید شده را خالی از این بحث نمیبینم و به مرزبندی شهرستانی و مرکزی زیاد قائل نیستم چراکه هر هنرمندی اگر کار قابل اعتنا برای تولید داشته باشد میتواند حرفی نیز برای گفتن داشته باشد؛ در همین راستا فیلم آپاراتچی هم از آن دسته کارهایی است که فیلمساز توانسته به نحو احسن کار خود را انجام دهد.
استادی میگوید: ساخت فیلمهایی همچون آپاراتچی میتواند بر فرهنگ یک کشور اثرگذار باشد چرا که اکنون یکی از هنرهای ارتباطی و تأثیرگذار، هنر تصویر است و باید بیشتر به آن اهمیت داده شود.
وی اظهار میکند: به وفور سوژههایی همچون آپاراتچی در کشور و جامعه ما اتفاق افتاده است؛ در همین راستا پرداختن به شخصیتهای هنری، قهرمانی، فرهنگی و… در قالب سینما، تلویزیون و مواردی از این دست میتواند بر افق فرهنگی و هنری کشور مؤثر باشد.
به گزارش ایمنا، آپاراتچی تازهترین روایت سینما از سینما است که میتوان آن را ادای دینی به این حوزه دانست اما آنچه این فیلم را از دیگر آثار مشابه در این زمینه متمایز میکند، پرداختن به سینمای مردمی است و تقابل آشکاری که این نوع از سینما با دو جریان تحجر و شبه روشنفکری دارد؛ فیلم سینمایی آپاراتچی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند و در این راستا باید به این نکته توجه داشت آپاراتچی سعی داشته عموم مردم را به فیلم جذب کند و در این مسیر به موفقیت نیز دست یافته است.
کد خبر 748562